The Motivation in Short Vocational Programs of Students in Bangkok Metropolitan Administration Mobile Vocational Training Centers

กรปภัช นารากิตติภัทร์, อุไร สุทธิแย้ม, ปิยะ ศักดิ์เจริญ, สืบพงษ์ ปราบใหญ่

Abstract


This is a survey research. The objective of this research were to: 1) study and compare motivation in short vocational program of students in Bangkok Metropolitan Administration Mobile Vocational Training Centers with 3 aspects, which were personal, occupational, and social motivation, and 2) to compare levels of motivation in taking short-term vocational training courses of students in Bangkok Mobile Vocational Training Centers, classified by age, education level, occupation, and course, and classified by such variables as age, education level, occupation, and category of curricula. Samples were 300 students, who studied short vocational programs of mobile training centers using simple random sampling technique, and statistics for data analysis were percentage, mean, standard deviation, and one-say ANOVA.

Findings revealed that (1) levels of personal, occupational, and social motivation in general and for each aspect, personal motivation was found to be at the highest level, followed by social and occupational motivation respectively, and 2) in this study, motivation levels classified by age, education level, occupation and the curriculum in general and on each aspect indicated no difference among students with different age, education level and occupation, while students with different curricula had different level of satisfaction at the significance level of 0.05.


Keywords


motivation, Short Vocational Programs, Bangkok metropolitan administration mobile vocational training centers

Full Text:

Untitled

References


จามรี แช่ม. (2555). แรงจูงใจในการศึกษาต่อระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ของนักเรียนเทคโนโลยี หมู่บ้านครูทางภาคเหนือ จังหวัดลำพูน. ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต การวิจัยการศึกษา, มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

ทัศนีย์ ชาติไทย. (2555). แรงจูงใจและความต้องการในการศึกษาต่อระดับบัณฑิตศึกษา. หลักสูตรและการสอน, วิทยาลัยครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิต.

ทิศนา แขมมณี. (2539). พัฒนาการด้านการศึกษาไทย ในสมัยรัชกาลที่ 9. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

นพคุณ สุขสถาน. (2543). จิตวิทยาอุตสาหกรรม. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ.

ศิรินภา ศรีโคกล่าม. (2556). แรงจูงใจในการเลือกศึกษาต่อสถาบันการพลศึกษาของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 ในเขตภาคกลาง ปีการศึกษา 2554. ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต การจัดการเรียนรู้พลศึกษา, มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

สุทธิพร บุญส่ง. (2548). การพัฒนาคุณภาพชีวิตและสังคม (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: ทริปเพิ้ล เอ็ดดูเคชั่นจำกัด.

สุปัด ทองอินทร์. (2556). แรงจูงใจในการศึกษาต่อที่สถาบันการพลศึกษา. ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต การวิจัยการศึกษา, มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

สุวัฒน์ วัฒนวงศ์. (2544). จิตวิทยาเพื่อการอบรมผู้ใหญ่. กรุงเทพฯ: ธีระป้อมวรรณกรรม.

อุดม เชยกีวงศ์. (2551). การส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย. กรุงเทพฯ: แสงดาวจำ.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ยินดีรับบทความวิชาการทางด้านมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ ที่ยังไม่ได้รับการตีพิมพ์หรือเผยแพร่ในวารสารใดมาก่อน กองบรรณาธิการขอสงวนสิทธิ์ในการแก้ไขต้นฉบับและการพิจารณาตีพิมพ์ตามลำดับก่อนหลัง