The Development of Instructional Models of Task-based and Cooperative Learning for English Critical Reading and Communicative Writing Skills

สรณบดินทร์ ประสารทรัพย์

Abstract


The objectives of this research were: 1) to develop and determine effectiveness of instructional models for task-based and cooperative learning, 2) to compare students’ English critical reading and communicative writing capabilities before and after the courses, 3) to compare levels of students’ social skill before and after implementation, and 4) to analyze opinions of students on the model after implementation. Samples were 49 students of Grade 10 level at Debsirin School. Research tools included 1) the instructional models of task-based learning (TBL) and cooperative learning (CL), 2) the English critical reading and communicative writing skills test, 3) the social skill test, and 4) the questionnaire for students’ opinions on the instructional model implemented. Statistics for data analysis were mean, standard deviation, and t-test on independent variables. Findings revealed that 1) the developed models were found to be effective at 76.03/76.39 level, which was considered as good, 2) their capability in English critical reading and communicative writing was found to be significantly higher after implementation of the models at the level of 0.05, 3) their social skill was found to be significantly higher at the level of 0.05, and 4) students had positive attitudes towards the instructional models.


Keywords


Instructional Model, Task-based Instruction, Cooperative Learning, Critical Reading, Communicative Writing

Full Text:

Untitled

References


กระทรวงศึกษาธิการ. (2551). หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์องค์การรับส่งสินค้าและพัสดุภัณฑ์ (ร.ส.พ.).

ชัยยงค์ พรหมวงศ์. (2556). การทดสอบประสิทธิภาพสื่อหรือชุดการสอน. วารสารศิลปากรศึกษาศาสตร์วิจัย มหาวิทยาลัยศิลปากร, 5(1), 7-20.

นันท์มนัส คำเอก. (2551). ผลการจัดการเรียนรู้แบบเน้นงานปฏิบัติที่มีต่อความสามารถในการเขียนภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสวนผึ้งวิทยา จังหวัดราชบุรี. ปริญญานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต การสอนภาษาอังกฤษ, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

รพีพรรณ สุฐาปัญณกุล. (2557). การพัฒนารูปแบบการสอนภาษาอังกฤษเทคนิคโดยวิธีการสอนที่เน้นภาระงานและโครงการเพื่อพัฒนาการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจและความคิดสร้างสรรค์ของนักศึกษาปริญญาตรี. วารสารศิลปากรศึกษาศาสตร์วิจัย มหาวิทยาลัยศิลปากร, 8(1), 167-182.

วันเพ็ญ เรืองรัตน์. (2549). การจัดการเรียนรู้แบบเน้นงานปฏิบัติเพื่อพัฒนาความสามารถด้านการเขียนภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนเบญจมราชรังสฤษฎิ์ จังหวัด ฉะเชิงเทรา. ปริญญานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต การสอนภาษาอังกฤษ, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

วิภาดา พูลศักดิ์วรสาร. (2556). การพัฒนารูปแบบการสอนอ่านเน้นภาระงานโดยใช้กลวิธีอภิปัญญาสำหรับผู้ใหญ่เพื่อส่งเสริมความเข้าใจในการอ่านภาษาอังกฤษ. วารสารศิลปากรศึกษาศาสตร์วิจัย มหาวิทยาลัยศิลปากร, 5(2), 151-166.

แววตา สุขนันตพงศ์ และคณะ. (2545). การศึกษาเชิงวิเคราะห์ปัญหาเกี่ยวกับการสอนอ่านภาษาอังกฤษของนักศึกษาคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์. วารสารสงขลานครินทร์, 8(2), 121-132.

สุพัฒน์ สุกมลสันต์. (2539). ธนาคารข้อทดสอบการทดสอบปรับเปลี่ยนด้วยคอมพิวเตอร์. กรุงเทพฯ: วัทรพัฒน์ จำกัด.

Brown, James Dean. (1995). The Elements of Language Curriculum: A Systematic Approach to Program Development. Boston: Heinle & Heinle Publishers.

Cimcoz, Y. (1999). Teaching ESL/EFL Students to Write Better. The Internet TESL Journal, 5(10) October. [Online]. Retrieved March 14, 2016, from http://iteslj.org/Techniques/Cimcoz-Writing.html.

Davine, T.G. (1987). Teaching studying skills: A guide for teachers. (2 nd ed.). Boston: Allyn and Bacon.

Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press.

Facione, P.A. (1984). Toward a theory of critical thinking. Liberal Education, 70, 253-261.

Ferrer, Lourdes M. (2004). Developing Understanding and Social Skills Through Cooperative Learning. Journal of science and mathematics education in Southeast Asia, 27(2), 45-61.

Hong-qin, Y. (2007). Application of TBT in reading class. US-China Education Review, 4(5), 39-42.

Hudson, T. (2007). Teaching second language reading. Oxford: Oxford University Press.

Johnson, D., & Johnson, R. (1994). Learning together and alone: Cooperative, competitive and individualistic learning. (5 th ed.). Needham Heights, Mass: Allyn and Bacon.

Kadir, Norbaiyah Abd et al. (2014). The Importance of Teaching Critical Reading Skills in a Malaysian Reading Classroom. [Online]. Retrieved March 12, 2017, from https://www.westeastinstitute.com/wp-content/uploads/2014/06/Norbaiyah-Abd-Kadir-Full-Paper.pdf.

Kagan, S. (1992). Cooperative learning. (2 nd ed.). San Juan Capistrano, CA: Resources for Teachers.

Khatib, Mohammad & Meihami, Hussein. (2015). Languaging and Writing Skill: The Effect of Collaborative Writing on EFL Students’ Writing Performance. Advances in Language and Literary Studies, 6(1), 203-211.

Lap, Trinh Quoc & Trang, Ha Diem. (2017). The Effect of Task-Based Learning on EFL Students’ Learning Reading : A Case Study in the Mekong Delta of Vietnam. Studies in English Language Teaching, 5(1), 34-48.

learning (pp. 9-34). Clevedon, England: Multilingual Matters.

Maas, Valissa. (2007). Using Pre-Reading Learning Strategies to better Prepare ELLs for Texts in Guided Reading. [Online]. Retrieved June 21, 2017, from http://digitalcommons.hamline.edu/hse_all/352/.

Nunan, D. (2004). Task-based language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Pardede, P. (2007). Developing Critical Reading in the EFL Classroom. FKIP-UKI English Department Bimonthly Collegiate Forum, 4(1), 23-34.

Pica, T., Kanagy, R., & Falodun, J. (1993). Choosing and using communication tasks for second language instruction. In G. Crookes & S. Gass (Eds.), Tasks and language

Reid, M. Joy. (1993). Teaching ESL Writing. Englewood Cliffs: Regent Prentice Hall.

Richards J. (2001). Curriculum Development in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Slavin, R. E. (1995). Cooperative learning: Theory, research, and practice. (2 nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Smith, F. (1982). Writing and the Writer. London: Heinemann.

Talebi, Meraj ฿d Talebi, Maryam. (2015). The Effect of Teaching Critical Reading Strategies on Making Advanced Iranian EFL Learners the Critical Readers. Cumhuriyet University Faculty of Science Science Journal, 36(3), 1179-1189.

Tongra-ar, Rapin. (2000). Creating a constructive and positive environment in the EFL classroom Rdm University. Thai TESOL Bulletin, 13(2), 135 – 158.

Tuan, L. (2012). Teaching Writing Through Reading Integration. Journal of Language Teaching and Research, 3(3), 489-499.

Wallace, C. (2003). Critical Reading in Language Education. New York: Palgrave Macmillan.

Willis, J. (1996). A framework for task-based learning. London: Longman.

Wiriyachitra, A. (2002). Teaching and learning in Thailand in this decade. Thai TESOL Focus, 15(1), 4-9.

Wiriyachitra, A.& Hobelman P. (1990). A Balanced Approach to Teaching of Intermediate –Level Writing Skills to EFL Students. Forum, 28(4), 37-39.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ยินดีรับบทความวิชาการทางด้านมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ ที่ยังไม่ได้รับการตีพิมพ์หรือเผยแพร่ในวารสารใดมาก่อน กองบรรณาธิการขอสงวนสิทธิ์ในการแก้ไขต้นฉบับและการพิจารณาตีพิมพ์ตามลำดับก่อนหลัง